تاریخ انتشار: دوشنبه 1402/10/18 - 09:37
کد خبر: 492552

نگاهی بر دلایل افزایش تعرفه آزمون دستیاری پزشکی؛

افزایش یک شبه آزمون دستیاری پزشکی/ علت چیست؟

افزایش یک شبه آزمون دستیاری پزشکی/ علت چیست؟

بر اساس تصویب‌نامه جلسه مورخ ۱۴۰۲/۰۷/۲۳هیأت وزیران درخصوص «تعیین هزینه خدمات ثبت نام دریافتی از داوطلبان شرکت در آزمون‌های سازمان سنجش آموزش کشور، هزینه ثبت نام در آزمون دستیاری پزشکی مبلغ ۴۱۶ هزار تومان اعلام گردیده است.

به گزارش سرویس صنفی و آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ دستیاری دوره‌ای تخصصی در آموزش عالی است بسیاری از نظام های آموزشی سلامت در جهان که در رشته‌های مختفی نظیر پزشکی، دندانپزشکی، دامپزشکی و داروسازی و پس از اخذ مدرک دکتری حرفه‌ای قابل تحصیل است. به کسی که در این دوره تحصیل می کند در ایران دستیار تخصصی و در زبان انگلیسی رزیدنت اطلاق می‌شود. دوره‌ی دستیاری (رزیدنتی) در جهان بین 3 تا 7 سال است و در ایران و در رشته های مختلف بین 3 سال (برای رشته های نظیر اطفال و طب اورژانس) و 6 سال (برای نوروسرجری یا جراحی مغز و اعصاب) متغییر است. 

حداقل‌های لازم برای شرکت در آزمون دستیاری

در آیین‌نامه آزمون دستیاری ایران، شرایط عمومی شرکت در آزمون دستیاری ذکر شده است. شرایط عمومی شرکت در آزمون دستیاری در واقع به معنای حداقل های لازمی است که یک شرکت کننده در آزمون دستیاری باید آن را کسب کند.

بر این اساس آیین نامه 7 مورد را به عنوان صلاحیت عمومی ذکر کرده است که در این محل به عناوین آن اشاره خواهد شد. 

شرایط عمومی شرکت در آزمون دستیاری (ماده 4 آیین نامه آزمون دستیاری)

تأیید صلاحیت عمومی طبق ضوابط شورای انقلاب فرهنگی
داشتن مدرک یا گواهی نامه فارغ التحصیلی در رشته ی پزشکی (MD)
برگه پایان خدمت یا معافیت برای آقایان 
قبولی در آزمون صلاحیت بالینی (مختص فارغ‌التحصیلان از بهمن سال 1395 به بعد)
تائید صلاحیت و رفتار حرفه‌ای توسط دانشگاه محل تحصیل
سلامت جسمی و روانی متناسب با رشته انتخابی و فقدان بیماری مؤثر حرفه‌ای
معافیت از خدمات قانونی و یا گواهی اتمام خدمات و تعهدات قانونی (نظام‌وظیفه عمومی، خدمات موضوع قانون خدمت پزشکان و پیراپزشکان، پیام‌آوران بهداشت) تا تاریخ 31/06/1397 به‌استثناء تبصره‌های کل. 

اطلاعیه افزایش قیمت آزمون

مرکز سنجش آموزش پزشکی در اطلاعیه ای اعلام کرد: با توجه به نامه شماره ۱۳۵۰۴ مصوبه هیات وزیران، هزینه ثبت نام و خدمات پیام کوتاه افزایش یافته است. لذا داوطلبانی که در این آزمون ثبت نام کرده اند و یا پول پرداخت کرده اند باید جهت تکمیل هزینه ثبت نام به سایت مرکز سنجش آموزش پزشکی مراجعه کنند و باید مابقی هزینه ثبت نام را از درگاه بانکی پرداخت کنند.

داوطلبانی که در دی ماه هزینه ای پرداخته نکرده اند باید در بهمن ماه (۳ تا ۹ بهمن ۱۴۰۲) هزینه را به طور کامل پرداخت کنند و در این بازه زمانی نمی بایست برای پرداخت هزینه اقدام کنند. (در صورت پرداخت هزینه بازگشت وجه امکان پذیر نیست). 

چنانچه هزینه ثبت نام به صورت کامل پرداخت نشود، ادامه فرآیند آزمون برای داوطلب انجام نخواهد شد و کارت رود به جلسه برای این دسته از افراد صادر نخواهد شد.»
در زمان ثبت نام در پنجاه و یکمین دوره آزمون دستیاری پزشکی در دفترچه راهنمای ثبت نام هزینه ثبت نام به مبلغ ۳۲۰ هزار تومان (۳ میلیون و ۲۰۰ هزار ریال) و ۳ هزار تومان (۳۰ هزار ریال) بابت خدمات پیام کوتاه درج شده بود.

تصویب‌نامه هیات وزیران چه بود؟ 

بر اساس تصویبنامه مصوب جلسه مورخ 1402/۰۷/23 هیأت وزیران درخصوص «تعیین هزینه خدمات ثبت نام دریافتی از داوطلبان شرکت در آزمون‌های سازمان سنجش آموزش کشور در سال ۱۴۰۳» طی نامه شماره ۱۳۵۴۰۷ مورخ 1402/08/01 که توسط معاون اول رییس جمهور ابلاغ شده است هزینه ثبت نام در آزمون دستیاری پزشکی مبلغ ۴۱۶ هزار تومان (۴ میلیون و ۱۶۰ هزار ریال) است.

تورم بیش از ۳۰ درصدی در ثبت نام دستیاری در حالی از سوی وزارت بهداشت اعلام می شود که متن مصوبه هیئت وزیران پیش از آغاز ثبت نام دستیاری در آبان ماه ۱۴۰۲ اعلام شده بود.

نکته قابل تامل اینجاست که با توجه به جدول فوق هزینه ثبت نام دستیاری ۴۱۶ هزار تومان است که با وجود اخذ ۳۲۳هزار تومان در مرحله اول ثبت نام دستیاری و ۱۰۳ هزار تومان در مرحله تکمیلی، وزارت بهداشت ۱۰هزار تومان مازاد بر مصوبه هیئت وزیران از داوطلبان دستیاری ۵۱ در سال ۱۴۰۳ دریافت می‌کند.

رئیس مرکز سنجش پزشکی چه می‌گوید؟

محمدمهدی نوروز شمسی درباره دلیل افزایش قیمت پنجاه‌ویکمین دوره آزمون دستیاری تخصصی گفت: افزایش قیمت به صورت ناگهانی انجام نشده است. هیات‌وزیران میزان مبلغ آزمون‌ها را به صورت سالانه به ما ابلاغ می‌کند. مبلغ جدید توسط هیات‌وزیران به مرکز سنجش آموزش پزشکی ابلاغ شده بود؛ اما کارشناسان شاغل در این مرکز با مبلغ سال گذشته نسبت به ثبت‌نام پنجاه‌ویکمین دوره آزمون دستیاری اقدام کرده‌اند. 

وی ادامه داد: با صدور اطلاعیه‌ای از داوطلبان خواسته‌ایم با توجه به اختلاف قیمت ثبت‌نام پنجاه‌ویکمین دوره آزمون دستیاری تخصصی نسبت به دوره گذشته در خصوص پرداخت مابقی هزینه ثبت‌نام اقدام کنند. 

رئیس مرکز سنجش آموزش پزشکی با بیان اینکه از داوطلبان درخواست کرده‌ایم وارد سایت مرکز سنجش آموزش پزشکی شوند و نسبت به پرداخت مابقی مبلغ ثبت‌نام اقدام کنند، گفت: اگر برخی از دواطلبان موفق به پرداخت این مبلغ نشوند، هنگام صدور کارت ورود به جلسه، سازوکاری برای پرداخت مابقی مبلغ ثبت‌نام تعریف می‌کنیم که داوطلبان بتوانند مابقی مبلغ ثبت‌نام را پرداخت و نسبت به دریافت کارت ورود به جلسه اقدام کنند. اگر داوطلبان مابقی مبلغ ثبت‌نام را پرداخت نکنند کارت ورود به جلسه برای آنها صادر نمی‌شود.

نوروزشمسی گفت: مصوبه مبلغ ثبت‌نام پنجاه‌ویکمین دوره آزمون دستیاری به موقع به مرکز سنجش آموزش پزشکی واصل نشده و به همین ثبت‌نام پنجاه‌ویکیمن دوره آزمون دستیاری با مبلغ سال گذشته انجام شده است. هنگامی که مصوبه هیات‌وزیران درباره میزان هزینه آزمون را دریافت کردیم به ناچار مبلغ آزمون را افزایش دادیم. ما در مرکز سنجش آموزش پزشکی درنظر داشتیم که هزینه ثبت‌نام پنجاه‌ویکمین دوره آزمون دستیاری تخصصی را افزایش ندهیم اما با مشکلات حقوقی درخصوص درآمدهای دولت مواجه می‌شدیم.

رئیس مرکز سنجش آموزش پزشکی گفت: هزینه ثبت‌نام به صورت مستقیم به حساب خزانه واریز می‌شود و به حساب مرکز سنجش آموزش زشکی واریز نمی‌شود. من بازهم تاکید می‌کنم درنظر داشتیم که مبلغ ثبت‌نام آزمون پنجاه‌ویکمین دوره آزمون دستیاری تخصصی را افزایش ندهیم؛ اگر مابقی هزینه ثبت‌نام را از داوطلبان دریافت نکنیم باید هزینه کامل ثبت‌نام را به صورت شخصی پرداخت کنیم. به دلیل اینکه حق مطلب ادا شود به ناچار اطلاعیه افزایش قیمت هزینه ثبت‌نام پنجاه‌ویکمین دوره آزمون دستیاری را منتشر کردیم. 

سوال مهمی که مطرح می‌گردد این است که آیا با توجه به تاکیدات وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مبنی بر برخورد با تخلفات مالی پزشکان، آیا تعزیرات نسبت به این تخلف وزارت بهداشت ورود خواهد کرد؟

گزارش از عرفان عباسی

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
روسیه آمریکا را تهدید کرد
تکلیف حسن یزدانی برای المپیک مشخص شد
لحظات به ثمر رسیدن گل اول و دوم ایران به تایلند +فیلم
توجیهات عجیب نخست‌وزیر ارمنستان برای واگذاری روستاها به آذربایجان
بن‌گویر با ۳ دنده شکسته از بیمارستان مرخص شد
همه چیز درباره چراغ چک تیگو ۵ + علت روشن شدن چراغ چک تیگو ۵
محبوب‌ترین میز تلویزیون چه ویژگی‌هایی دارد؟
آیا جک پارکینگ سیماران انتخاب خوبی است؟
کدام سرورهای HPE برای سازمان شما مناسب هستند؟
صعود تاریخی افغانستان به جام جهانی فوتسال
کلاس‌های دانشگاه‌ها امروز به مدت ۲ ساعت تعطیل شد
اولین تصاویر از لحظه شلیک جدیدترین پهپاد انتحاری سپاه +فیلم
زمان ثبت‌نام کلاس اولی‌ها اعلام شد
جزئیاتی از برگزاری انتخابات ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
بازداشت قطاری دانشجویان معترض آمریکایی +فیلم
بازارگردانی در اختیار بورس و فرابورس قرار گرفت
لحظه حمله پلیس به تحصن‌کنندگان در دانشگاه واشنگتن +فیلم
دانشجویان یونانی هم به‌ پا خاستند +فیلم
تجمع دانشگاهیان سراسر کشور در حمایت از خیزش دانشجویان در آمریکا
بشاگرد چگونه بشاگرد شد؟ +فیلم
هشدار هواشناسی درباره سامانه بارشی جدید
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top